torsdag 15 juni 2017

Dag tre

Vaknade 04:44 och lyckades liga kvar till kl 6 när jag gick upp och duschade Felix sov vidare och jag gick ner till gathörnet för att köpa kaffe. Hittade en Wi-fi-stolpe där jag fick jättebra uppkoppling. Så bra att jag provade att livesända på FB. Det var rätt kul att göra ett litet dokumentärinslag från verklighetens New York. Jag fick mersmak. Folk hemma i Sverige tittade under tiden och kommenterade.

När Felix vaknade åkte vi ner till 79:nde gatan där vi skulle byta till buss för att komma vidare österut till 1:sta avenyn. Jag trodde man skulle ”swipa” kortet framme vid chauffören men så var inte fallet. Man skulle doppa kortet i en automat ute på trottoaren och få ett kvitto som skulle medföras vid färden. Det krånglade ju förstås och när jag fattade hur man skulle göra, lyckades jag inte. Det stod ”Just used” på displayen och jag skulle behöva vänta på att en viss tid för att kunna använda det igen. Givetvis för att man inte ska kunna ta ut flera biljetter på ett kort. Jag provade igen efter en stund men fick samma besked i displayen.

Klockan gick och vi skulle träffa Daniel på en diner kl 09:30. Jag doppade kortet igen och fick samma besked. Efter ett antal försök frågade jag en busschaufför om hur länge jag skulle behöva vänte. Svaret var: -18 minuter efter föregående försök. Så vi fick stå och vänta i 18 minuter och då funkade det förstås. Nu lärde jag mig det också. Man ska alltså trycka på en knapp på en automat, doppa kortet och sedan ta en biljett i ett litet fack.

Vi blev nästan en halvtimme försenade men Daniel satt på plats och drack kaffe när vi kom så det var lugnt.
Jag tog stekt potatis, två ägg och någon konstig köttröra. Det var gott.
Felix åt en belgisk våffla med lönnsirap. När vi ätit och suttit och pratat en stund med Daniel gick vi norrut några kvarter innan vi skildes. Felix och jag gick till Lexington avenue och tog tunnelbanan ner till 23:dje gatan för att återuppta vår promenad nerför Broadway sen igår. 
Felix vid Flatiron building.
Vi började med att sitta en stund i Madison square park. När vi samlat kraft en stund gick vi ner till 14:de gatan och gick i lite affärer vid Union square. Felix kollade på skor på Footlocker och DSW bland annat. Vi köpte en varsin macka och satte oss i parken vid Union square och åt och samlade krafter igen. Vi var otroligt trötta i kroppen båda två. Efter det fortsatte vi ner för Broadway där det riktiga shoppingstråket börjar. Felix köpte jeans på OMG och vi gick sedan vidare till Adidas store. Felix älskade den affären. Han köpte en t-tröja också. Sedan fortsatte vi neråt igen till Prince street där vi tog tunnelbana hemåt. Vi behövde vila våra kroppar ordentligt en stund. 

Efter en och en halv timme på rummet gick vi ut igen och gick nedför Amsterdam av till 95 gatan och restaurangen Acqua där vi stämt möte med Irene kl 18. Irene och jag har träffats ett antal gånger när jag varit här. Hon var där när vi kom och det var roligt att träffa henne igen. Sedan kom även Donald, Larry och Patty. Vi pratade en stund men samtalet kom inte riktigt igång. Felix och jag åt en underbar pizza. Kl 19:30 gick vi vidare därifrån. Vi skulle till Central park för att New York-filharmonikerna hålla en gratiskonsert på ”The great lawn”.
En liten fin handritad skylt på väg till Central park.
Det var tokmycket folk och vi såg ingenting. Vi hörde nästan ingenting heller men det var ett ganska häftigt ögonblick i livet att vara där tillsammans med alla människor. Vi stannade inte länge utan strosade sakta tillbaka till hotellet.
Central park west på kvällen.

Idag sa Felix: -Varje andetag man tar här i New York innehåller dofter. Det har han väldigt rätt i. En del är underbara och andra vedervärdiga men alla andetag innehåller doft. Väldigt många olika dofter dessutom. Idag gick vi förbi ett ställe som doftade smörstekt vitlök och ett annat som luktade nyskalad palsternacka. Sedan gick vi på en trottoar där det i ca tio meter luktade hundskit som det luktar när man trampat i en. Avloppslukt förekommer här och där och rätt som det är förstår man att någon röker marijuana i närheten.

Jag har inte tänkt på det förut men jag minns inte att det är så i Kristinehamn. Att varje andetag innehåller dofter.


Dag tre var över.

2 kommentarer:

  1. Underbart att få följa med er så här. Jag har sagt det förr men säger det igen: Du berättar så bra, Eddie, så levande och jordnära. Inga krusiduller. Roligt att få ta del av Felix tankar också!

    SvaraRadera