onsdag 21 juni 2017

Dag åtta

Jag gick ner till Broadway och bloggade i vanlig ordning. Felix sov lite till under tiden i vanlig ordning. När jag var färdig gick vi ner till Broadway och åt frukost.
Bagle och Snapple. Felix tog en bagle med herbs creamcheese och jag med chives and garlic. Sedan gick vi norrut på Broadway men genade över till Amsterdam av via Colombia university så Felix fick se ”Alma Mater” i dagsljus.

Vi skulle gå 125:th st i Harlem denna dag hade jag tänkt. Vi gick i värmen och tittade lite på Harlem. Apollo theatre och alla människor. Jag tog ingen bild på Apollo. Jag tänkte inte ens på det. Jag har säkert fem bilder av Apollo redan och det är så med det mesta. Flatiron, Brooklyn bridge och Empire state building. Jag har dussintals med bilder av de flesta sevärdheterna.

När vi gjort 125:th st tog vi tunnelbanan ner till City hall park och satte oss där igen. Jag skulle köpa kalsonger och jeans. Vi gick till Century  21 för att köpa kallingar.
Cool vy mellan husen. Freedomtower och Oculus.Jag sa till Felix att det alltid är en massa svenskar där. –Ska vi slå vad, sa Felix? Absolut sa jag. Om det inte var några svenskar därinne skulle jag få bita i mina strumpor när vi kom hem. Om det var svenskar därinne skulle Felix bita i sina. Felix förlorade förstås och jag köpte kalsonger. J

Nöjda med shoppingen drog vi vidare med tunnelbana upp till 8:th st till en OMG-butik där vi köpte jeans till Felix häromdagen. Vi fick bra kontakt med en kille därinne som gav oss rabatt. Jag påminde honom om det när jag skulle köpa jeans idag och jag fick rabatt igen. Vi hoppade på tunnelbanan igen och åkte till 23:rd st.

Idag skulle vi äta på Eisenberg´s sandwich shop. En underbar liten restaurang där de skryter om att de höjt New Yorkarnas kolesterol sedan 1929.
Felix åt hamburgare och jag en ”Reuben”.
En Reuben är en grillad macka med ost, corned-beef, rysk dressing och surkål. Underbar!
Efter maten tog vi en varsin milk-shake. Jag tog banan och Felix choklad. De var jättegoda men min smakade bara vanilj. De hade gjort shaken i stora rostfria muggar och shaken hälldes upp ur dessa vid bordet. Det var någon deciliter kvar i den rostfria muggen när glaset var fullt så vi kunde fylla på efter vi druckit en stund.

Sedan tog vi tunnelbanan hem och vi låg nog i sängarna vid 17-tiden. Vi fick sms om skyfallsvarningar i ett kör helt plötsligt och det kom rejäla regnskurar utanför fönstret. Folk sprang som galna i regnet både med och utan paraplyer. Efter en stund lugnade det ner sig och vi gick ut och köpte vatten. Sedan var vi på rummet resten av kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar