måndag 19 juni 2017

Dag sju

Jag var ner på Broadway och bloggade innan Felix gått upp som vanlig. Jag köpte med en cappucino hem så han fick lite kaffe på sängen. När jag böjde mig och skulle sätta på mig skorna frågade Felix med glimten i ögat: -Pappa. Kan du gå ner i split? Det blev ett gott skratt innan vi gick ut. Om man är stel i vanliga fall är det inget om man jämför efter ett par dagar med dessa promenader. 

Vi gjorde oss klara och gick ner och åt frukost på Broadway igen.

Sedan tog vi tunnelbanan ner till South ferry och tog Staten island färjan över till Staten island. Man får en fin vy av frihetsgudinnan därifrån.



Jag har aldrig tagit den turen förut. Vi satt en stund på Staten island innan vi åkte tillbaka. Då tog vi tunnelbanan upp till Bleecker street och gick därifrån till St Marks Place. En liten gata med konstiga butiker bland annat den där jag köper mina batiktröjor. 

Tyvärr fanns det få i min storlek men jag köpte tre stycken. Därefter gick vi till Washington square park och satt där en stund.
Vi skulle träffa Ivar i korsningen 16:th st och 7:th av kl 14:45 för att gå på street fair igen men när vi kom fram fanns ingen street fair på plats. Ingen Ivar heller. Vi väntade en kvart sedan tog vi bussen längs 14:th st över till 3:av för att äta på Curry in a hurry.
En jättebra indisk restaurang som jag varit på flera gånger. Från 14:th st gick vi upp till 28:th där restaurangen ligger. Vi var helt slut i benen och det var skönt att få sitta en stund.
Maten var fantastisk även denna gång och när vi ätit oss mätta åkte vi hem. Ivar hade försovit sig och ville träffas men vi orkade inte. Vi ville bara hem och sträcka ut oss i kylan på sängen. Det var jättevarmt och fuktigt hela dagen.


Vi låg på sängen i två timmar innan vi tog en kvällspromenad. Vi gick ner till Cheesys pizza för Felix ville ha en slice. Jag orkade inte ens tänka på mat.
Vi tog med slicen till Riverside park som ligger vid Hudson river och vi satte oss på en bänk så han fick äta. Sedan gick vi 17 kvarter norrut längs parken. 

Det var en fin park där jag aldrig varit förut. Det satt grupper av människor här och var och rökte gräs. Det är väldigt vanligt här i parkerna. Vi gick upp till Broadway igen på 115:th st och jag tog med Felix i på Columbia universitys område så han fick se statyn ”Alma mater”. Sedan gick vi Broadway söderut till 110:th gatan där Toms restaurant ligger. Känd från vinjetten på Seinfeldt. Felix köpte en oreoshake och sippade på på hemvägen. Jag ville fortfarande inget ha. 

När vi kom hem stupade vi i säng och la oss framför TV:n. Bara en heldag kvar. På tisdag bär det hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar