fredag 16 juni 2017

Dag fyra

Jag vaknade gott och väl före Felix i vanlig ordning, duschade och gick ner till affären. Jag försökte blogga vid stolpen men jag hade ingen uppkoppling. Det hade jag på telefonen däremot så jag körde en liten livevideo igen. Jag gick sedan in i affären och köpte kaffe. När jag kom ut hade jag fått uppkoppling på datorn så jag kunde sätta mig på en bänk vid Broadway och blogga.

Det är svårt att undvika att hamna mitt i rush-hour på tunnelbanan. Folk börjar ju jobba kl 9 här. Vi åkte ner till GiGi’s på 72:ndra gatan för frukost strax efter 8 och då funkade det bra att åka. När vi ätit frukost skulle vi vidare ner och fortsätta vår vandring nedför Broadway och då hamnade vi givetvis i rusningstrafik trots att klockan var närmare 09:30. Vi tog oss till Prince street och gick söderut.

Felix tittade på skor och lite kläder men det var inget som var nog intressant. Vi var också inne på en Nike-store och det gillade ju Felix. När vi kom till Canal street tog vi en liten sväng i Chinatown. Vi fortsatte sedan nerför Broadway.
Vi passerade Franklin street. Jag fick ju en gummiödla av Felix 2009 när jag skulle till New York. Ödlan hette Franklin enligt honom och Franklin har varit med varje gång hittills. Så även i år. Denna gång har Franklin inte visat sig så mycket. Han blev också väldigt uttorkad och led väldigt av jet-lag denna gång.

Målet för dagen var att gå till Century 21 för att köpa strumpor och kalsonger. Precis innan City Hall gick vi in på en affär där de hade precis sådana kalsonger och strumpor jag ville ha. Vi hittade också ett par shorts till Felix. Det innebar att vi inte behövde gå till Century 21.

Vi skulle ju träffa Ivar idag men han blev dålig så mötet flyttades fram till imorgon. Felix ville se 5:th avenue med allt vad det innebär. Vi tog tunnelbanan till Grand central station och upplevde den byggnaden. Felix tyckte det var jättefint. Vi gick sedan till 5:th avenue. 5:th avenue, ja. Snacka om jobbig stadsmiljö att vara i. Ni som varit där vet hur det är och ni som inte varit där kan knappast föreställa er hur det är. Breda trottoarer med jättemycket folk. I denna värmen också med en fullastad ryggsäck. 
Passerade Trump tower.
Vi gick in på en Adidas-store som var dubbelt så stor som den vi var på igår.
Felix var i sjunde himlen förstås. Sedan gick vi till Niketown. En gigantisk Nikeaffär med fem våningar. Vi tog en sväng till Applestore också men glaskuben var borta. Gröna plank var uppsatta runt platsen där den brukat stå. Den var ersatt med en annan Applestore som var sammanbyggd med ett befintligt hus intill. Vi var jättetrötta efter denna promenad och behövde äta. Vi gick till en skum hamburgerbar som ligger i lobbyn på ett hotel (Le parker Meridien). Bakom ett draperi i lobbyn fanns en ingång till hamburgerstället. 
”Le Parker Meridien burger” hette stället. Det var lång kö men vi kom in till slut och tog en varsin cheesburgare med pommes.
Burgaren var god men mina är bättre. Det var vi eniga om.

När vi ätit gick vi till Rockefeller center för att åka upp till ”Top of the Rock”. När vi skulle gå igenom säkerhetskontrollen kom jag på att jag hade min fällkniv i ryggsäcken. Det skulle inte gå an enligt säkerhetspersonalen så ja fick springa ut till 6:te avenyn och gömma den i ett buskage. Det är faktiskt andra gången det händer i New York. Förra gången det hände skulle jag ut till frihetsgudinnan.
Top of the Rock är häftigt och ett måste om man åker till New York. Det har kostat 20 dollar de tre gångerna jag varit där tidigare men nu kostade det 36. Tråkigt!
Felix tyckte det var häftigt och det är det verkligen.
Norrut med Central park. Nere till vänster i bild ser ni en gräsmatta på ett tak.
Där var det folk.
De har byggt en ny skyskrapa med lägenheter som är ofattbart hög. Jag skulle aldrig vilja bo där. Gud vad rädd jag skulle vara. Det är visst flera sådana på gång. De bygger ut och gör det fint på höjden i New York. Felix tycker de kunde satsa på att göra fint neråt istället, det vill säga rusta upp tunnelbanestationerna och det har han väldigt rätt i. Det ser bedrövligt ut på vissa ställen. Men det är nog inte lätt att stänga av tunnelbanelinjer för renovering. Varje tåg som går därnere i källaren behövs ju hela tiden.


När jag letat upp min fällkniv åkte vi hem. Klockan 17 förstås när rush-hour börjar igen. Det gick ändå rätt bra. Vi var så trötta i benen efter dagens vandring. Vaderna var helt stumma på oss båda två. Efter någon timma på hotellet gick vi ut och delade på en pizza på Dominoes. Den var inte så värst men ändå godare än alla pizzor jag ätit hittills i Sverige. Sedan var det kvällen för oss. Felix somnade kl 22 och jag bloggade lite innan jag blundade.

Imorse sa Felix att hans tandkött håller på att transformera. Han försökte förklara men jag fattade inte riktigt. -Det blir så ibland, sa han och då kände jag mig lugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar